GRUPO DE INVESTIGACIÓN
E020-04 LINGUISTICA APLICADA (INTERLINGUISTICA L1-L1)
Departamento  FILOLOGÍA INGLESA
Centro  FACULTAD DE LETRAS
Dirección Campus de la Merced, C/Santo Cristo, 1
CP 30001
Teléfono 868883190

Investigadores

I.P.(COL)MONROY CASAS, RAFAEL
INV.(TU)LOPEZ MAESTRE, MARIA DOLORES
INV.(PCD)ARBOLEDA GUIRAO, INMACULADA DE JESUS
INV.(AS)SALDAÑA NAVEDO, EDUARDO
INV.(IV)FOUZ GONZALEZ, JONAS
(AS) ASOCIADO, (COL) COLABORADOR, (PCD) PROFESOR CONTRATADO DOCTOR, (TU) TITULAR DE UNIVERSIDAD

Claves

  • ARTICULATORY/ACOUSTIC PHONETICS Ll-L2
  • COMUNICATIVE STRATEGIES
  • CONTRASTIVE PRAGMASTYLISTICS
  • ERROR ANALYSIS
  • INDIVIDUAL DIFFERENCES IN LANGUAGE LEARNING
  • LANGUAGE FLUENCY
  • LANGUAGE STYLES
  • LEARNING STRATEGIES
  • LINGUISTIC APTITUDE
  • LINGUISTIC INTERFERENCE
  • ORAL SKILLS
  • PHONOLOGICAL ADQUISITION L1-L2
  • VERBAL ABILITY
  • WRITTEN COMPOSITION
  • WRITTEN STYLES

Líneas de investigación

  • ESTILO LINGÜISTICA CONTRASTIVA
    • Áreas UNESCO asociadas
      • Ling�?ística >> Ling�?ística sincrónica >> ESTILISTICA (ESTILO Y RETORICA)
      • Ciencias de las Artes y las Letras >> Teoría, análisis y crítica literarias >> RETORICA
  • APRENDIZAJE DE LENGUAS EXTRANJERAS
    • Áreas UNESCO asociadas
      • Ling�?ística >> Ling�?ística aplicada >> ENSEÑANZAS DE LENGUAS
      • Ling�?ística >> Ling�?ística sincrónica >> PSICOLINGUISTICA
  • FONETICA Y FONOLOGIA
    • Áreas UNESCO asociadas
      • Ling�?ística >> Ling�?ística sincrónica >> FONETICA

Tecnologías y servicios que oferta

  • APTITUD LINGÜISTICA EN EL APRENDIZAJE DE LENGUAS
  • ENSEÑANZA Y ADQUISICION DE DESTREZAS LINGÜISTICAS
  • ESTILOS DE ESCRITURA
  • ESTRATEGIAS DE APRENDIZAJE
  • FLUIDEZ VERBAL
  • FONETICA Y FONOLOGIA DEL INGLES COMO LENGUA EXTRANJERA
  • MODELOS DE APRENDIZAJE DE LENGUAS
  • SOCIOLINGÜISTICA INGLESA (MODELOS DE DIFUSION)

Técnicas y equipos de especial relevancia

  • ANALISIS DE TEXTOS (PROGRAMA LINDA)
  • ANALISIS DEL HABLA (PROGRAMA MULTI-SPEECH)

Producción científica

Artículos
  • FOUZ GONZALEZ, J. PODCAST-BASED PRONUNCIATION TRAINING: ENHANCING FL LEARNERS¿ PERCEPTION AND PRODUCTION OF FOSSILISED SEGMENTAL FEATURES.. RECALL, VOL. 31, 150--169, (2019)
  • FOUZ GONZALEZ, J. PRONUNCIATION INSTRUCTION THROUGH TWITTER: THE CASE OF COMMONLY MISPRONOUNCED WORDS. COMPUTER ASSISTED LANGUAGE LEARNING, VOL. 30, 631--663, (2017)
  • MOMPEAN GONZALEZ, J. A., FOUZ GONZALEZ, J. TWITTER-BASED EFL PRONUNCIATION INSTRUCTION. LANGUAGE LEARNING AND TECHNOLOGY, VOL. 20, 166--190, (2016)
  • MONROY CASAS, R., HERNANDEZ CAMPOY J.M. ILLUSTRATIONS OF THE IPA: MURCIAN SPANISH. JOURNAL OF THE INTERNATIONAL PHONETIC ASSOCIATION, VOL. 45, 229--240, (2015)
Comités editoriales
  • Atlantis: Revista de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos. ISSN: 0210-6124
    MIEMBRO/S
         JUAN ANTONIO SUAREZ SANCHEZ
         JUAN CAMILO CONDE SILVESTRE
         RAFAEL MONROY CASAS
         JUAN MANUEL HERNANDEZ CAMPOY
         JUAN FRANCISCO CERDA MARTINEZ
  • VIGO INTERNATIONAL JOURNAL OF APPLIED LINGUISTICS. ISSN: 1697-0381
    MIEMBRO/S
         RAFAEL MONROY CASAS
  • ATLANTIS. ISSN: 1697-4646
    MIEMBRO/S
         JUAN CAMILO CONDE SILVESTRE
         RAFAEL MONROY CASAS
         ROSA MARIA MANCHON RUIZ
Libros editados
  • MOMPEAN GONZALEZ, J. A., FOUZ GONZALEZ, J. INVESTIGATING ENGLISH PRONUNCIATION. TRENDS AND DIRECTIONS. 978-1-137-50942-0, 2015
Capítulos de libros
  • FOUZ GONZALEZ, J. TRENDS AND DIRECTIONS IN COMPUTER ASSISTED PRONUNCIATION TRAINING314--342. EN: INVESTIGATING ENGLISH PRONUNCIATION. TRENDS AND DIRECTIONS. 978-1-137-50942-0, 2015
  • MONROY CASAS, R. ENGLISH PHONETICS AND PHONOLOGY: INTRODUCTION1--12. EN: READINGS IN ENGLISH PHONETICS AND PHONOLOGY. 978-84370-9455-7, 2014
  • MONROY CASAS, R. READINGS IN ENGLISH PHONETICS AND PHONOLOGY. AN INTRODUCTION1--11. EN: READINGS IN ENGLISH PHONETICS AND PHONOLOGY. 978-84370-9456-4, 2014
Congresos
  • FOUZ GONZALEZ, J.
    XXXVI CONGRESO INTERNACIONAL DE AESLA. LINGÜÍSTICA APLICADA Y TRANSFERENCIA DEL CONOCIMIENTO: EMPLEABILIDAD, INTERNACIONALIZACIÓN Y RETOS SOCIALES., CÁDIZ, SPAIN, 2018.
    CAN COMMERCIAL APPS HELP FL LEARNERS IMPROVE THEIR PRONUNCIATION? AN EMPIRICAL EVALUATION OF THE ENGLISH FILE PRONUNCIATION APP.
  • FOUZ GONZALEZ, J.
    EUROCALL 2017. CALL IN A CLIMATE OF CHANGE: ADAPTING TO TURBULENT GLOBAL CONDITIONS., SOUTHAMPTON, UNITED KINGDOM, 2017.
    PODCASTING AS A WAY OF PROMOTING NOTICING AND METALINGUISTIC AWARENESS OF FL PRONUNCIATION FEATURES.
  • FOUZ GONZALEZ, J.
    EUROCALL 2017 CALL IN A CLIMATE OF CHANGE: ADAPTING TO TURBULENT GLOBAL CONDITIONS., SOUTHAMPTON, UNITED KINGDOM, 2017.
    A PODCAST-BASED APPROACH FOR MOBILE PRONUNCIATION TRAINING.
  • FOUZ GONZALEZ, J.
    5TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGLISH PRONUNCIATION: ISSUES AND PRACTICES (EPIP5), CAEN, FRANCE, 2017.
    EVALUATING THE IMPACT OF EXPLICIT INSTRUCTION ON FL LEARNERS¿ PRONUNCIATION OF FOSSILISED SEGMENTAL FEATURES. AN EMPIRICAL STUDY USING PODCASTS.
  • FOUZ GONZALEZ, J.
    EUROCALL 2016. CALL COMMUNITIES AND CULTURE., CHIPRE, 2016.
    A TWITTER-BASED APPROACH TO HELP FL LEARNERS IMPROVE THEIR PRONUNCIATION.
  • FOUZ GONZALEZ, J.
    EUROCALL 2016. CALL COMMUNITIES AND CULTURE., CHIPRE, 2016.
    FOSTERING AUTONOMOUS PRONUNCIATION TRAINING THROUGH SMARTPHONE APPS: AN EMPIRICAL STUDY.
  • FOUZ GONZALEZ, J.
    TECHLING 1ST INTERNATIONAL CONFERENCE ON LANGUAGES, LINGUISTICS, AND TECHNOLOGY., BRAGA, 2016.
    USING PODCASTS FOR ONLINE PRONUNCIATION TRAINING. AN EXPLORATORY STUDY.
  • MONROY CASAS, R.
    XXXII CONGRESO INTERNACIONAL DE AESLA, SEVILLA, 2014.
    CONNOTATIONAL MEANING IN ENGLISH AND SPANISH FORENAMES. FUN-PROVOKING REACTIONS
Comité organizador y/o científico de congresos
  • HERNANDEZ CAMPOY J.M., CUTILLAS ESPINOSA J.A., MONROY CASAS, R., MENA MARTINEZ F.M., SALDAÑA NAVEDO E., ZAPATA BARRERO B., MANCHON RUIZ R.M., MARQUES AGUADO T.D.J., CONDE SILVESTRE, J. C., GARCIA VIDAL T., AGUADO JIMENEZ, PILAR
    SOCIOLINGUISTICS SYMPOSIUM 21, UNIVERSITY OF MURCIA, 2016.
Tesis
  • 007184  LA NATURALIDAD DE LA ENTONACIÓN EN DOBLAJE Y SU TRADUCCIÓN DEL INGLÉS AL CASTELLANO. THE RENDITION OF ENGLISH INTONATION IN SPANISH DUBBING.
    DOCTOR: SOFÍA SÁNCHEZ MOMPEÁN
    FECHA DE LECTURA: 30/05/2017
    DIRECTOR/ES
         RAFAEL MONROY CASAS
         PABL0 ROMERO FRESCO
  • 005326  REACCIONES ANTE LOS NOMBRES, HIPOCORÍSTICOS Y APODOS. UN ESTUDIO CONTRASTIVO INGLÉS-ESPAÑOL.
    DOCTOR: INMACULADA DE JESUS ARBOLEDA GUIRAO
    FECHA DE LECTURA: 08/01/2016
    DIRECTOR/ES
         RAFAEL MONROY CASAS
  • 005865  ENSEÑANZA DE LA PRONUNCIACIÓN DE LA LENGUA EXTRANJERA A TRAVÉS DE TECNOLOGÍAS ASEQUIBLES Y DE FÁCIL ACCESO: PODCASTS, APLICACIONES MÓVILES Y REDES SOCIALES (TWITTER).
    DOCTOR: JONAS FOUZ GONZALEZ
    FECHA DE LECTURA: 10/12/2015
    DIRECTOR/ES
         JOSE ANTONIO MOMPEAN GONZALEZ
         RAFAEL MONROY CASAS
Trabajos de fin de Master
  • The phenomenon of aspiration in L2 contexts: An empirical study with Spanish and Scottish learners
    AUTOR: MORENO FALCON, MANUEL
    FECHA DE LECTURA: 10/07/2019
    DIRECTOR/ES: ARBOLEDA GUIRAO, INMACULADA DE JESUS
  • English Pronunciation at the Spanish School of Languages
    AUTOR: MARGALEF BLANCO, ANA
    FECHA DE LECTURA: 11/07/2018
    DIRECTOR/ES: ARBOLEDA GUIRAO, INMACULADA DE JESUS
  • English Rhythm: Jeopardising or Ensuring Spanish ESL Learners¿ Intelligibility? A Contrastive Analysis on Stress- and Syllable-Timed English
    AUTOR: SANCHEZ MUÑOZ, ANA ROSA
    FECHA DE LECTURA: 15/09/2017
    DIRECTOR/ES: MONROY CASAS, RAFAEL
  • ING Forenames in the study of English phonetics
    AUTOR: MATA ALONSO, JAIME
    FECHA DE LECTURA: 27/02/2017
    DIRECTOR/ES: MONROY CASAS, RAFAEL
  • Teaching English as a Lingua Franca in Spain: A Possible New Paradigm
    AUTOR: PEREZ GUILLEN, CAROLINA
    FECHA DE LECTURA: 06/02/2016
    DIRECTOR/ES: MONROY CASAS, RAFAEL
  • ESTUDIO CRÍTICO DEL TRATAMIENTO DE LA VIOLENCIA DE GÉNERO EN EL PERIÓDICO EL PAÍS EN UN CORPUS DE NOTICIAS DE OCHO AÑOS (1979-1982 y 2011-2014).
    AUTOR: DIAZ GARCIA, LAURA
    FECHA DE LECTURA: 20/06/2014
    DIRECTOR/ES: LOPEZ MAESTRE, MARIA DOLORES
Proyectos
  • FFI2015-62923-CIN
    SOCIOLINGUISTICS SYMPOSIUM 21
    ENTIDAD: MINISTERIO DE ECONOMÍA Y COMPETITIVIDAD
    COMIENZO: 01/01/2015, FIN: 31/12/2016
    INVESTIGADORES PRINCIPALES
         JUAN MANUEL HERNANDEZ CAMPOY
  • PGC2018-095050-B-I00
    ELABORACIÓN Y ANÁLISIS FONÉTICO LINGÜÍSTICO DE UN CORPUS ORAL DIACRÓNICO DEL INGLÉS
    ENTIDAD: MINISTERIO DE CIENCIA, INNOVACIÓN Y UNIVERSIDADES
    COMIENZO: 01/01/2019, FIN: 31/12/2021
    INVESTIGADORES PRINCIPALES
         JOSE ANTONIO MOMPEAN GONZALEZ
    OTROS INVESTIGADORES
         PASCUAL CANTOS GOMEZ
         JONAS FOUZ GONZALEZ
         MOISES ALMELA SANCHEZ
         INMACULADA DE JESUS ARBOLEDA GUIRAO